Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Wil je zelf ook een blog kunnen starten? Word dan lid van de groep "bloggers". De instellingen daarvoor kun je hier vinden.

Bekijk RSS Feed

Tom Poes

De Digitale Stad of Hoe ik Internet ingezogen werd.

Beoordeel dit Bericht
Iets meer dan 20 jaar geleden had ik nog nooit een computer gezien. In het dagelijks leven merkte je, dat hier en daar met computers gewerkt werd, want storingen in diensten werden gewoonlijk geweten aan "het uitvallen van de computer." Voor de doorsnee burger was een computer dus iets, dat met argwaan bekeken werd.

Mijn zoon in Amsterdam, die voor zijn werk thuis een computer had wilde hem wel aan ons laten zien. Een klein zwart schermpje met witte letters. Een toetsenbord. Twee gleufjes voorin, waar je zwarte vierkante schijfjes in kon schuiven. Van een muis kan ik mij niets herinneren, maar die zal er wel bij gehoord hebben.

"Ik zal je de digitale stad laten zien" zei mijn zoon. En op het schermpje waren lijnen te zien, als op een plattegrond van een huis. "Dit is een stad, zeg Amsterdam, met een plein, een kroeg, een stadhuis...kijk maar." En hij liet een klein wit pijltje (of zoiets) bewegen důůr die plattegrond! Je kon door straten lopen en een gebouw binnengaan! Eťndimensionaal, zwart/wit.
Maar ter plekke was ik gefascineerd en verkocht. Dit was internet.

Na een poosje kreeg ik zijn afgedankte kleine Schneider 512k Personal Computer.
Nee, nog geen internet. Hij gaf mij floppies met spelletjes en ik leerde muis en keyboard te gebruiken. Zů leuk.
Mijn vriendinnen schilderden, kookten of tuinierden, ik zat dolgelukkig te proberen om een blok in een bepaald gangetje te schuiven.
Ik maakte kennis met Larry Laffer, waarbij wel heel vaak floppies verwisseld moesten worden.

Nog wat later kreeg ik een al veel beter (want met kleur!) afdankertje van mijn dochter.

En in september 1998 kwam de kabel. A2000, de voorloper van UPC.
Ik vlůůg het World Wide Web op

Van de Digitale Stad was ik in het Digitale Leven terechtgekomen.
Labels: Geen Voeg Toe / Wijzig Labels
CategorieŽn
Niet-Gecategoriseerd

Reacties

1. Schermafbeelding van Emphyrio
    Mooi geschreven, Tom Poes
  2. Schermafbeelding van Tom Poes
    Bedankt, Emphyrio
  3. Schermafbeelding van amiek
    Wat vreselijk leuk om te lezen, Tom Poes.
  4. Schermafbeelding van Tom Poes
    Dank je wel, Amiek
  5. Schermafbeelding van bert2401
    mooi geschreven, Tom poes
    Ik ben nu zelf 16 jaar. Mijn ouders kochten 11jaar geleden hun eerste computer in oktober 2000, we waren net verhuisd. Ik had op school nog nooit met een computer gewerkt, ze vonden het daar nog niet belangrijk. Maar mijn ouders vertelden me enkele weken geleden dat zij doorhadden dat een computer tussen toen en 5 jaar enorm belangrijk zou worden en dat ze daarom een computer kochten, niet zo zeer voor hen maar vooral om ons op te laten groeien in de wereld van computers. En ze hebben groot gelijk, ik kan me geen dag indenken dat ik mijn laptopje niet aanzet om snel even op nucia te kijken of om snel even dit of dat na te kijken. Bij ons op school is het zelfs verplicht een computer in huis te hebben want je moet veel taken op de computer maken. terwijl 11 jaar een computer nog helemaal niet zo populair is als nu. Mijn vader kocht 11 jaar geleden een computer met een dvd speler erin. Iets wat toen nog geen 2jaar geleden nog niet bestond. De broer van mijn vader kwam toen hier om de pc in orde te brengen want hier kende niemand er iets van. Hij had al lang een pc. Maar zijn mond viel open. Helaas draaide deze pc Windows me en hadden we na een jaar al onze eerste defecten. De computer heeft maar tot 2003 geleefd.
  6. Schermafbeelding van Tom Poes
    Bedankt, Bert.
    Je hebt verstandige ouders, die aardig begrepen, hoe belangrijk de computer zou worden. Niet alleen voor jullie, ik hoop dat ze er zelf ook wat mee doen. En dat ze nu zelf alledaagse problemen er mee kunnen oplossen. Zijn ze al lid van Nucia?
  7. Schermafbeelding van bert2401
    Mijn ouders zijn nog geen lid van nucia. Maar de meeste problemen weet ik ook op te lossen, natuurlijk ook lang niet allemaal en ik heb dus ook al een keertje een topic voor mijn ouders hun pc moeten aanmaken.
    Mijn ouders gebruiken nu zelf de pc ook dagelijks, mijn vader is groenteteler dus om de dagprijzen te zien en om de opbrengsten te zien moet hij op het internet zijn. En de registraties voor de global gap keuring moeten ook met de pc gebeuren. Dat is eigenlijk de enige reden dat hij een pc gebruikt. Mijn moeder controleert meestal de email (mijn vader ook natuurlijk) en mijn moeder speelt ook graag online het spelletje tetris, en ze weten zich allebij aardig te redden op het world wide web. Als er iets mis loopt of de pc doet vreemd dan roepen ze mij er altijd bij, want ze hebben liever niet dat ze het nog erger maken dan het al is natuurlijk.
    19-05-11 om 17:38 door bert2401 geŁpdatet (aanvulling)
  8. Schermafbeelding van Franci
    Wat een heerlijk verhaal om te lezen. Ook erg herkenbaar! Onze eerste PC was een afdankertje van het werk van mijn man. Een pc met windows 93 dacht ik , kan ook 95 geweest zijn!!!!
    Toen via pc privť project een nieuwe met windows 98: wauw, wat was die snel (toen!!) even daarna kwam breedband....we wisten niet wat ons overkwam: hoe snel een foto in beeld kwam!
    de snelheid is daarna alleen maar toegenomen: en nog klagen we af en toe dat internet langzaam is: verwend??????
  9. Schermafbeelding van Coupe900S
    Mijn eerste computer.....
    Was een IBM. Op welk besturingssysteem hij draaide weet ik niet meer, maar ik kon er mee tekstverwerken op Hawk en spreadsheets mee maken in Mathplan. Ik had hem gekregen als afdankertje van mijn werk en ande dingen kon hij niet. Alles wat je er op wilde doen kostte eeuwen opstart en verwerkingstijd. Dat was in 1984. Toen hij de geest gaf om welke reden ook heb ik er heel lang niets meer mee gedaan en hem later weggegooid. In 1987 via mijn werk als een van de eersten belangstelling gekregen om hypotheek- en andere berekeningen te maken, eerst via een P2000T en daarna weer een IBMkloon.
    Met MS-Dos?, en WP en weer een illegale copy van Mathplan allerlei dingen gedaan...en zo langzamerhand ook prive interesse gekregen. Ik was er toen, met name in het programmeren en dergelijke, redelijk handig mee.
    Maar in 1991 door de komst van kinderen is mijn aandacht verschoven en de belangstelling voor de computer prive achterop geraakt. Toen ik dat in 1996 weer oppakte was ik hopeloos verouderd....En dat gevoel geven mijn kinderen me nog iedere dag!