Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Wil je zelf ook een blog kunnen starten? Word dan lid van de groep "bloggers". De instellingen daarvoor kun je hier vinden.

Bekijk RSS Feed

Tom Poes

En hoe het verder ging.

Beoordeel dit Bericht
Forums!!! Chatten!!!

Het was 1998 en het www bestond uit A2000. En een zoekmachine, die Alta Vista heette.
Mijn horizon was dus tamelijk beperkt, maar stapje voor stapje verkende ik het gebied. Een A2000 forum kan ik me niet herinneren, al zal dat er vast wel geweest zijn.
Er was zeker een chatroom en daar heb ik plezierige uurtjes doorgebracht. Een kleine groep stamgasten, waar ik mij na een poosje ook toe kon rekenen, want we zaten iedere avond te praten. Waar we het over hadden ben ik vergeten. Had ik een nickname? Dat zal wel, net als een avatar, al wist ik waarschijnlijk nog niet hoe zoiets heette.

Kennelijk had ik nog niet veel privégegevens prijs gegeven, zoals mijn leeftijd.
Ik herinner me tenminste een gesprek met een jongeman over ditjes en datjes, waarbij hij plotseling mijn leeftijd vroeg. Toen ik antwoordde: ”64” schrok hij zo, dat hij met een spontaan “jeeezus” uitlogde. Na korte tijd kwam hij terug om keurig zijn excuus aan te bieden.
Daarna heb ik in mijn profiel maar altijd die leeftijd erbij vermeld.

Zo kon het dan wel weer gebeuren, dat tijdens een praatje met een Marokkaanse man over het hiernamaals ( geen onderwerp werd geschuwd) ik hem moest bekennen, dat ik hier niet in geloofde. Sterker nog: dat ik helemaal niet gelovig was. Oprecht verbijsterd riep hij uit: “wat? Op uw leeftijd?”
Als je nog jong was kon je je dat volgens hem kennelijk wel permitteren, maar als oudere kon je toch beter op safe spelen.

Tot de overige stamgasten hoorde Droppie, een echte Amsterdammer van onbestemde leeftijd, die altijd vrolijk was en de boel op een enthousiaste manier bij elkaar hield. Hij trad bemiddelend op, wanneer andere leden in onmin dreigden te raken, heette nieuwkomers hartelijk welkom en trakteerde vaak op biertjes.

De klad kwam, geloof ik, in de chat, toen UPC aan de poort klopte en A2000 overnam. Ik had intussen wat verder om me heen gekeken op het internet en volgende chatrooms wachtten.

Voordat ik dit stukje ging schrijven zocht ik op Google even de A2000 chat op: ze bestaan nog, met, naar ze zelf zeggen, oude leden. Dat ik geen enkele naam herkende zegt natuurlijk niets.
Droppie was er helaas niet bij.
Labels: Geen Voeg Toe / Wijzig Labels
Categorieën
Niet-Gecategoriseerd

Reacties

1. Schermafbeelding van Sam98
    Leuk geschreven, Ellen!
  2. Schermafbeelding van Tom Poes
    Bedankt, Sam!
  3. Schermafbeelding van bert2401
    Ook weer leuk gedaan, Ellen!
  4. Schermafbeelding van Coupe900S
    Grappig om te lezen tompoes. Ik heb me nooit gerealiseerd dat het www voor jou al zo vroeg begon. Ik heb eigenlijk geen echte herinneringen aan mijn start op het www, anders dan dat ik, volkomen ignorant en met gaan andere kennis dan de standaard Windowszaken tegen een LOPvirus aanliep. En in mijn zoektocht daarnaar liep ik tegen Nucia aan. En tegen een dame, weliswaar iets ouder, die tompoes heet. Tegen het filmfragmentendraadje en toen tegen het adelaarsnest en de Quizzz....later heb ik ook allerlei andere zaken op internet leren kennen, gelukkig! En nu met mijn iPad en alle systemen thuis draaiend op Ubuntu, kom ik relatief weinig voor storingen op Nucia. Maar de QuiZzzz is nog wel steeds 1 van mijn favorieten in de bladwijzers.