Vooroordelen te over: van computerspelletjes word je dom, agressief en contactgestoord. De praktijk op de werkvloer wijst echter op andere effecten. Gamers blijken topwerknemers.

Veel ouders zien met lede ogen hun kinderen achter de pc of Playstation kruipen en leggen ze vaak een 'game-quotum' op; bijvoorbeeld maximaal een uur per dag. Bang dat hun kroost agressief en simpel wordt van digitale schiet-, vecht- of strategiespelletjes, zien ze de kinderen liever buiten spelen dan de hele dag binnen in actie als gamer.
De vrees van de ouders blijkt ongegrond. De eerste generatie gamers, mensen die zijn opgegroeid met computerspelletjes, is nu tussen de vijfentwintig en vierendertig jaar en blijkt een heel aantrekkelijke werknemer, zo meldt het NRC Handelsblad. De voorspelde negatieve effecten zijn bovendien uitgebleven. Sterker nog, de gamer heeft een aantal sterke eigenschappen die anderen missen.

Risico's
Het ene spel is natuurlijk het andere niet, maar vele computerspellen spelen zich op meerdere niveaus tegelijk af en dwingt de gamer op een heleboel zaken tegelijk te letten. Het gevolg is dat de gamer veel complexere cognitieve vaardigheden meeneemt naar de werkvloer. Verder groeit door het spelen van games het ruimtelijk inzicht, net als het vermogen verschillende beelden tegelijkertijd te verwerken.
Opvallend is ook dat gamers door de aard van de spelletjes van mening zijn dat risico's nemen beloond moet worden. Daardoor zijn zij bereid meer risico's te nemen, ook op het werk.

bron: http://www.hetnet.nl/werk_opleiding/100w16699.htm

Wel een leuke stelling, net als die van het chatten.