SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 2 van de 2
    Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9

Een slaaf van mijn e-mailprogramma, opgejaagd door e-mail

Ik ben een slaaf van mijn e-mailprogramma. Zie ik een envelopje in mijn taakbalk verschijnen of hoor ik plop, dan stop ik onmiddellijk met wat ik aan het doen ben en switch naar mijn e-mailprogramma. Soms voor een nuttig bericht van een collega, soms voor een nieuwsbrief of een e-mail van een vriend. Maar het komt ook voor dat ik mijn werkzaamheden heb onderbroken voor een suf spambericht dat linea recta in de prullenmand verdwijnt.

Na een hele dag heen en weer switchen tussen mijn e-mailprogramma en andere documenten en schermen realiseer ik me best dat het efficiŽnter kan. Mijn e-mailprogramma bepaalt het tempo van mijn overige werkzaamheden - dat kan niet goed zijn.

Op de radio hoorde ik iemand praten die cursussen Ďe-mail zelfbeheersingí geeft bij bedrijven. Precies wat ik nodig heb! Dat klinkt misschien onnozel voor wie sporadisch een e-mail verstuurt, maar mensen die op hun werk met veel e-mail te maken hebben, herkennen het probleem denk ik direct. En hun baas zeker.

Uit onderzoek blijkt dat bijna 70 procent van de kantoorwerkers vrijwel de gehele dag alert is op nieuwe mail. Bij ieder nieuw bericht onderbreken ze waar ze op dat moment mee bezig zijn. En dat gaat natuurlijk ten koste van efficiŽntie en concentratie. Wie ooit de term timemanagement heeft gehoord, weet dat hij zijn tijd zelf moet indelen en zich niet moet laten regeren door dingen die opeens tussendoor komen. Dat geldt dus ook voor e-mail.

Hoe moet het dan wel? Een tip van de cursus is om vier momenten per dag in te delen om je e-mail te controleren. Behandelen is eigenlijk een beter woord, want volgens de expert kun je de mail die je leest het best gelijk beantwoorden. Wie zijn mail leest en vervolgens besluit deze een andere keer beantwoorden, heeft echt zijn tijd verspild.

Vier keer per dag is ongetwijfeld efficiŽnt voor je eigen tijdsindeling, maar het klinkt nogal tegenstrijdig bij zoín snel communicatiemiddel als e-mail. Voordeel van e-mail is toch dat je een bericht binnen een paar seconden bij iemand kan afleveren en net zo snel weer antwoord kunt krijgen? Ook dit is volgens de expert niet reŽel. Je weet immers niet of diegene die je mailt aanwezig is, en moet als norm uitgaan van 12 tot 24 uur. Ik word na een paar uur wachten al ongeduldig en vraag me dan al af of de mail wel is aangekomen. Fout gedrag, zegt de expert: door e-mail jagen we elkaar alleen maar op.

Dat opgejaagde, veroorzaakt door de piepjes van mijn e-mailprogramma, daar wil ik vanaf. Vier keer per dag mijn mail checken is nog iets te rigoureus voor mij, maar ik heb zojuist wel mijn e-mailprogramma aangepast. Vanaf vandaag kijkt mijn programma niet meer elke drie minuten of er nieuwe mail op de server is, maar nog maar om het kwartier. Dat geeft me vijf keer zoveel rust.

HCCnet.nl, 08-12-2006, de hcc!magazine redactie - Corrie Gerritsma

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeŽriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Schermafbeelding van Geeske
    Technische vaardigheid
    1. Beginner
    Besturingssysteem
    Windows Vista Home Basic 64
    Antivirus
    Avast
    Firewall
    Windows Firewall

E-mailverslaafden geholpen met afkickplan

Vaak spamfilters checken is slecht teken

Een 'e-mailcoach' in Pennsylvania heeft een twaalfstappenplan ontwikkeld waarmee mensen van hun e-mailverslaving af kunnen komen. Op haar website heeft zij een checklist geplaatst, waarmee mensen kunnen nagaan of ze hulp moeten zoeken.

Marsha Egan, de coach in kwestie, noemt een aantal symptomen van e-mailverslaving. Zoals: direct na het opstaan de e-mail checken, voortdurend op de verzenden/ontvangen-knop klikken en altijd meer dan honderd items in de inbox bewaren. Boos worden wanneer een ontvanger niet binnen een uur op je e-mail reageert, is een ander slecht teken.

Iemand moet zich ook zorgen gaan maken als hij een collega die aan een aangrenzend bureau zit liever mailt dan rechtstreeks een vraag stelt. Foute boel is de aandrang om de spamfilters elk uur te controleren, uit angst een e-mail te missen. En het is zeker een teken aan de wand wanneer iemand zichzelf een testmail gaat sturen, zodra er al een paar minuten geen bericht meer is binnengekomen.

Wie (enkele van) deze symptomen herkent, hoeft niet te wanhopen. Egan heeft een twaalfstappenplan opgesteld waarmee e-mailjunkies of e-ddicts kunnen afkicken. Deelnemers aan haar actieplan krijgen dagelijks een aanbeveling en een aanmoediging toegestuurd per, jawel, e-mail. Die helpen volgens Egan om "uit die inbox en terug in je leven te komen", voor drie euro per dag.

Haar remedie is vergelijkbaar met het bekende twaalfstappenplan van de Anonieme Alcoholisten. Daarmee kiest Egan niet voor een baanbrekende aanpak. Het AA-plan heeft in de loop der jaren al vaker als voorbeeld gediend voor uiteenlopende hulpprogramma's voor mensen die verslaafd zijn aan internet, e-mail en BlackBerry's. Zo kwam Time Magazine-journalist Chris Taylor in 2002 al met zijn '12 steps for e-mail addicts'. In hetzelfde jaar zag een ludiek stappenplan voor Microsoft-verslaafden het licht.

De opbouw van dergelijke plannen komt meestal redelijk overeen. Het begint altijd met de noodzaak om de verslaving onder ogen zien. De eerste van Egans twaalf stappen luidt dan ook: "Geef toe dat e-mail jou beheerst. Laat je behoefte om je e-mail iedere tien minuten te checken varen." Of, in het stappenplan voor Microsoft-verslaafden: "We geven toe dat we machteloos zijn tegenover Microsoft."

Egan raadt af om de e-mail vaker dan drie of vier keer per dag te checken. Ook doet ze aanbevelingen zoals: "Probeer je inbox leeg te houden", "Stel geregelde tijden in om je e-mail te kijken" en "Handel iedere e-mail die in twee minuten of minder kan worden afgehandeld, direct af, maar creŽer een map voor berichten die meer tijd vragen."

In 2005 publiceerde America Online een studie waaruit bleek dat een Amerikaanse e-mailgebruiker zijn mail gemiddeld vijf keer per dag checkt. Eťn op vier kan niet langer dan drie achtereenvolgende dagen zonder e-mail. De verleiding van e-mail is er ook tijdens vakanties, op de weg of direct na het opstaan.

zdnet.nl
    Hou er svp rekening mee dat ik slechtziende ben.

Forum Rechten