SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30
    Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9

Help, mijn pc valt uit / loopt vast / maakt herrie / wordt te warm!

Inhoudsopgave

Inleiding
    Beste lezer,

Op het moment van schrijven van dit topic meldt het KNMI "De maximumtemperatuur loopt uiteen van 25 graden langs de westkust tot 32 in het zuidoosten van het land." Dat is ook de directe aanleiding van het (her)schrijven ervan. Mocht je het echter lezen in een koelere periode; ook dan is het topic van toepassing. Met name laptops (die compacter en slechter gekoeld zijn) hebben snel last van oververhitting.

Het topic is opgesteld in "jip-en-janneke"-taal, zodat ook beginnende gebruikers het kunnen volgen. Wanneer je af en toe jargon tegenkomt is dit slechts aanvullende informatie, en niet vereist om het topic te volgen. Klik hier voor een printbare versie van deze handleiding (zonder afbeeldingen).

Net zoals mensen en huisdieren kunnen computers oververhit raken. Op het moment dat de buitentemperatuur zo'n 20° hoger is, zal ook de temperatuur binnenin de computerkast met 20° stijgen. Bij problemen met de pc (veroorzaakt door slecht onderhoud of slijtage) kan dit ervoor zorgen dat deze veel herrie maakt (om te koelen), rare foutmeldingen geeft, of zelfs zonder enige melding geheel uitvalt.

Temperaturen controleren
    Een computer kan om meerdere reden foutmeldingen geven of uitvallen. Om te achterhalen of het inderdaad om oververhitting gaat, voer je de volgende stappen uit.

Meetprogramma's
    1. Download een programma om de temperatuur te meten. Hoewel hier diverse programma's voor zijn, gebruiken we hier Speedfan en PC Wizard.
    Speedfan: http://www.almico.com/speedfan440.exe. Zoek de tekst "The latest version is Speedfan X.X." op. Klik daarop om Speedfan te downloaden.
    PC Wizard: http://www.cpuid.com/softwares/pc-wizard.html. Zoek de tekst "Download latest release" op. Klik daaronder om PC Wizard te downloaden.

Omdat deze programma's het niet altijd bij het rechte eind hebben, raden we aan om beide programma's te downloaden en te installeren. Na de installatie vind je ze terug in het Menu Start, waar vanuit je ze kunt opstarten.

Speedfan
    Na het starten van Speedfan zie je een beeld dat lijkt op het volgende.

De vlammetjes ogen gevaarlijk, maar je kunt zelf instellen wanneer een vlammetje getoond dient te worden.

PC Wizard
    Nadat je PC Wizard hebt opgestart dien je de optie "Voltage, Temperatuur en Ventilatoren" aan te klikken.

Klik nu bovenin het menu op Gereedschappen gevolgd door Opties. Vink daar Sensoren in real time aan, en klik op OK.

Informatie over de meetweergave
    Temperaturen lager dan 20° (inclusief negatieve waarden) en hoger dan 100° kun je over het algemeen negeren. Dit zijn waarschijnlijk valse metingen. Een uitzondering hierop is "GPU": in enkele gevallen kan deze hoger zijn dan 100°.

Bij temperatuurmetingen spreken we over de termen "idle" en "stressed". Idle betekent dat de pc zich in een niet-actieve toestand bevindt: hij verricht nauwelijks taken. Stressed betekent dat de pc juist heel actief is, bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spelletje, of het gebruiken van veel applicaties tegelijk. Het is dan ook vaak de stressed-situatie die problemen oplevert.

Tabel
    Termen die je terug kunt zien komen in Speedfan en PC Wizard
    Naamgeving Betekenis Gewenste temperatuur idle Max. temperatuur stressed Toelichting
    GPU Videokaart 50° 85° Moderne videokaarten zijn echte heethoofden. Stressed kunnen ze in sommige gevallen wel 100° worden! Wanneer een videokaart oververhit valt de pc meestal niet uit. Je ziet het terug in uitval van het beeld: het beeld wordt geheel zwart, gaat knipperen, of je ziet rare kleuren/strepen/vlekken in het beeld.
    System Moederbord / Chipset. 40° 55° Op het moederbord zitten belangrijke chips. Tegenwoordig hebben deze hun eigen koeler.
    CPU Processor 40° <70° De processor is het hart van de computer. Wanneer deze oververhit zal de pc (vrijwel) gegarandeerd uitvallen. Wat de maximale temperatuur is van de processor verschilt per merk. De exacte specificaties zijn eenvoudig op te zoeken in de Intel ARK (processor finder): http://ark.intel.com/Default.aspx, en AMD: http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUResult.aspx. De temperatuur die hier genoemd wordt is "Tcase", en niet die van de kernen (cores)(Tjunction)!
    CoreX De processorkern 50° <90° Moderne processoren beschikken over meerdere kernen. De temperatuur hiervan mag hoger zijn dan die van de "maximale processortemperatuur", voor een Intel core i7 920 bijvoorbeeld wel tot 100° (Lees ook deze discussie.)
    HDD De harde schijf 35° <50° De harde schijf bewaart alle data. Mechanische harde schijven zijn gevoelig voor temperatuur. Hoe dit met SSD's zit is ons onbekend (aanvullend onderzoek).
    AUX Voeding(?) 40° <50° Deze waarde duikt vaker op, en wordt genoemd als "voeding". Vaak is het ook een valse meting. Wanneer je twijfelt, kun je de temperatuur eens meten als de pc een paar uur heeft uitgestaan. Is deze dan direct hoog, is het waarschijnlijk een valse meting.

Het meten van de (CPU-)temperatuur

Het meten doen we met een programma genaamd "cpustress". Je kunt het hier downloaden: cpustress.exe.

Het programma kan maximaal 4 processoren (of kernen/cores) belasten. Indien je beschikt over een hexacore-processor, of een quadcore met Hyper-Threading (zoals de I3's, I5's en I7's van Intel) dien je het programma tweemaal te starten.

Indien je niet weet over hoeveel cores je pc beschikt, doe je het volgende.
    Druk op Ctrl+Alt+Del (en kies voor Taakbeheer indien je Windows XP Professional, Vista of Windows 7 gebruikt) om Taakbeheer te starten. Klik op het tabblad Prestaties. Het aantal kolommen dat je ziet bij "Processorgebruik" is het aantal cores dat je hebt. Ditzelfde aantal zie je terug in Speedfan.

De processor beschikt over 8 kernen. We hebben cpustress dus 2x nodig.

De processor beschikt over 2 kernen. We hebben cpustress dus 1x nodig.

! Zorg ervoor dat Speedfan / en of PC wizard opgestart en zichtbaar zijn voordat je verder gaat.

Nadat je cpustress.exe hebt opgestart, dien je evenveel threads te starten als dat je processorkernen hebt. Een thread starten doe je door een vinkje te plaatsen bij Active. Kies bij Activity vervolgens voor "alle threads -1" voor "Maximum". Voor de laatste thread kies je voor "Busy".
    Dus: heb je 2 threads, zet er dan 1 op "maximum" en 1 op "Busy". Heb je 8 threads (2x cpustress), zet er dan 7 op "maximum" en 1 op "Busy".

Cpustress zorgt ervoor dat je processor voor 100% belast wordt. Indien je álle threads op "Maximum" zet kan het zijn dat jij niet meer kunt werken met de pc, of dat zelfs de meetprogramma's Speedfan en PC Wizard (tijdelijk) vastlopen.

De juiste instelling als je een processor hebt met 4 kernen.

Je zult nu zien dat de temperaturen (en met name die van CPU en Core) zullen stijgen. De hamvraag is dus: met hoeveel graden stijgen ze. Kijk in de eerdergenoemde tabel (link) om te zien wat de maximumtemperaturen zijn. Komt jouw apparatuur hierbij in de buurt? Dan is de kans zeer groot dat jouw pc last heeft van oververhitting!
    Zelfs wanneer je nog geen problemen hebt opgemerkt, maar toch merkt dat je temperaturen aan de hoge kant zijn, raden we sterk aan om door te lezen. Een te hoge temperatuur kan namelijk de levensduur van je computer aanzienlijk terugbrengen!

Hoewel de waarden in bovenstaande afbeelding uit PC Wizard erg hoog zijn, bevinden ze zich nog in de veilige marges.
    "Moederbord" begeeft zich echter naar de gevarenzone. De GPU, CPU en kernen (cores) zijn nog veilig.

PS: Zoals aangegeven is de CPU meestal de boosdoener in het uitvallen van de pc. Op dit moment hebben we nog geen handleiding over hoe de videokaart "stressed" gemeten kan worden, maar dit uit zich vaak in raar beeldgedrag zoals eerder genoemd.

Oplossing

Schoonmaken
    De absolute nummer-1-oorzaak van oververhitting bij computers is de opbouw van stof. De temperatuur kan toenemen met soms wel meer dan 15°! Fanatieke computergebruikers weten dit, en schroeven elke x maanden de computer open om hem een beurt te geven. De gemiddelde gebruiker is hier zich echter niet van bewust. Hoewel het schoonmaken van de computer an sich geen lastig karwei is, kom je wel in de buurt van gevoelige onderdelen. Wanneer je hierover twijfelt, vraag dan hulp van een kennis of computerwinkel! Met name laptops (die compacter en slechter gekoeld zijn) hebben snel last van oververhitting. Het schoonmaken van een laptop is over het algemeen nog wat lastiger dan een desktop-pc.

Stof tussen de koelribben van de videokaart.

Met stof verstopte uitlaat van processorkoeler.

! Let op: voordat je verder gaat dien je de pc volledig uit te schakelen de stekker uit het stopcontact te halen.
    Het schoonmaken doe je door de pc open te maken, en vervolgens met simpelweg blazen grote stukken stof te verwijderen. Een stofzuiger kan en mag je hierbij helpen, mits je geen onderdelen binnenin de pc aanraakt!
    Je kan de stofzuiger tevens gebruiken om de koelers uit te zuigen, mits je deze tegenhoudt (voorkomt dat ze draaien). Doe je dit niet, kan de koeler kapotdraaien door de te hoge snelheid.

Stof op systeemkaarten kun je loskrijgen met een droge kwast met zachte haren.

Stof tussen de koelribben kun je losspuiten met perslucht. Een busje perslucht koop je voor zo'n 5€ in elke computerzaak (voorbeeld), of zelfs de mediamarkt. Gemiddeld doe je hier zo'n 5 keer mee, afhankelijk van de vervuiling.

Je kunt met het verloopstukje tussen de koelribben spuiten, en het stof vervolgens weghalen. De ventilatoren zelf kun je schoonmaken met een wattenstaafje gedoopt in wat alcohol. Dit voorkomt dat nieuw stof zich sneller vastgrijpt, omdat je de vettigheid van de bladen afhaalt.

Defecte koeling
    Wanneer de pc stofvrij is, kan het zijn dat je koeling defect is. Wellicht draait deze minder soepel dan voorheen, of zelfs helemaal niet meer. Ook kan de koeler los zijn geraakt, waardoor er geen goede geleiding meer plaatsvindt tussen de apparatuur en de koelelementen. Een nieuwe (goedkope) processorkoeler heb je voor zo'n 20€, een kastkoeler (casefan) voor nog minder.

Betere koeling
    Wanneer het schoonmaken van de pc niet afdoende helpt en de koeling functioneert, kun je overwegen betere koeling aan te schaffen. Videokaarten en processoren worden standaard geleverd met een koeler, die qua prestaties en geluidsniveau enigszins te wensen overlaat. Ze zijn niet ontworpen om tijdens hoge temperaturen, 100%-prestatiekoeling te leveren. Op websites als hardware.info en tweakers.net zijn regelmatig recenties te lezen over diverse koelers. Qua prijs moet je denken tussen de 30€ en 90€, afhankelijk van je wensen. De temperatuur kan echter afnemen met soms wel meer dan 10°!

Betere / nieuwe koelpasta
    Wil je alles nog wat koeler, schaf dan behalve een nieuwe koeler ook betere koelpasta aan, zoals bijvoorbeeld Arctic Silver 5. Hierin zit puur zilver verwerkt, wat de geleiding bevordert. Als pc's ouder worden komt het ook wel eens voor dat de koelpasta opdroogt. Het aanbrengen van nieuwe pasta kan dan enkele graden schelen.

Extra koeling
    Als laatste kun je overwegen simpelweg extra koeling in de pc te plaatsen. Standaard beschikken pc's vaak over slechts koelers voor de warmteopwekkende onderdelen. Er bestaan echter losse kastventilatoren (casefans), die voor een constante luchtstroom (airflow) zorgen in je pc-kast. Op die manier wordt de warme lucht veel sneller afgevoerd. Je kunt er voor kiezen om voorin een extra koeler te plaatsen die lucht de pc in zuigt, en achter één die lucht de pc uit blaast. Wil je slechts één extra koeler, kies dan voor de laatste. De onderdruk zorgt dan voor de luchtstroom.

Vragen
    Heb je naar aanleiding van bovenstaande handleiding nog vragen, schroom de drempel niet, en stel ze! Ook wanneer oververhitting niet het probleem lijkt te zijn, kun je ons om advies vragen hoe je probleem op te lossen.

Laatst gewijzigd door Eagle Creek; 22-10-12 om 16:13.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9

Help, mijn PC valt uit / loopt vast / maakt herrie!

*dit bericht is opvulling voor de bijlagen bij bovenstaand bericht. Je kunt het negeren.*
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      pcwizard_1.jpg
Bekeken:   24043
Grootte:   45,8 KB
ID:        7902   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      pcwizard_2.jpg
Bekeken:   23636
Grootte:   30,3 KB
ID:        7903   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      pcwizard_3.jpg
Bekeken:   23794
Grootte:   66,7 KB
ID:        7904   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      taakbeheer_1.jpg
Bekeken:   23623
Grootte:   50,7 KB
ID:        7909   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      taakbeheer_2.jpg
Bekeken:   23564
Grootte:   49,0 KB
ID:        7910  

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      cpustress_1.jpg
Bekeken:   23701
Grootte:   55,8 KB
ID:        7913   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      stof_4.jpg
Bekeken:   24216
Grootte:   80,7 KB
ID:        7914   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      stof_1.jpg
Bekeken:   33722
Grootte:   21,9 KB
ID:        7915   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      luchtdruk.jpg
Bekeken:   24371
Grootte:   46,7 KB
ID:        7916   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      speedfan_1.jpg
Bekeken:   23774
Grootte:   46,2 KB
ID:        7922  

Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden
    Laatst gewijzigd door Eagle Creek; 11-07-10 om 20:00.

Schermafbeelding van smitje2906
    Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Basic 32
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall

Speedfan <<<

in het voorbeeld van speedfan hier in de handleidingen staan 9 dingen die gemeten worden (waaronder GPU, en HDD) maar bij mij heb staat er alleen maar:
    HDD (45 graden) en Temp1: (54 graden), maar alle rest staat er niet, dus geen core dit core dat, en ook geen processors ofzo.
    is dit normaal?

en als ik met ''cpustress'' alleen thread 1 aanvink, en die op maximum zet, dan loopt de temperatuur elke 4 seconden 1 graad omhoog.
    ik heb hem door laten gaan totdat de temperatuur 72 graden was, maar durfde niet verder
    en als ik een spelletje ofzo doe, dan begint mn laptop al gelijk keihard te blazen.

ook zie ik bij taakbeheer geen ''processor gebruik'' maar alleen maar CPU gebruik, en wisselbestand (geen idee wat het is)
    Laatst gewijzigd door smitje2906; 19-04-12 om 20:19.
    Eminem<< what else?

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    is dit normaal?
    Dat komt voor. Toch wordt CPU wel bijna altijd getoond.
    Is dit zo bij alle programma's?

ook zie ik bij taakbeheer geen ''processor gebruik'' maar alleen maar CPU gebruik, en wisselbestand (geen idee wat het is)
    Heb je Windows XP, of inderdaad Windows 2000 zoals in je profiel staat?
    CPU = central processing unit = processor

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Schermafbeelding van Roxy90
    Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 7 Professional 64
    Antivirus
    G Data IS 2013
    Firewall
    G Data IS 2013
    in het voorbeeld van speedfan hier in de handleidingen staan 9 dingen die gemeten worden (waaronder GPU, en HDD) maar bij mij heb staat er alleen maar:
    HDD (45 graden)
    Dat probleem heb ik ook met PC Wizard 2010 (2012 weet ik niet). Eerst toonde hij wel alle temps. Andere progs laten het wel juist zien.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Basic 32
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall
    is dit zo bij alle programma's?
    ik heb alleen speedfan gedownload.

Heb je Windows XP, of inderdaad Windows 2000 zoals in je profiel staat?
    Oeps. ik heb de verkeerde aangeklikt denk ik, zal het gelijk veranderen.

en trouwens, ik heb PCpitstop gebruikt, en er staat dat 77% van mn C schijf is ge fragmenteerd, maar als ik dan ga de-fragmenteren, dan loopt de temperatuur van de HDD binnen 5 minuten op tot 58 graden, is dit niet gevaarlijk?
    Eminem<< what else?

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    dan loopt de temperatuur van de HDD binnen 5 minuten op tot 58 graden, is dit niet gevaarlijk?
    Hij zal er niet spontaan van in de brand vliegen, maar het is wel warm. HDD's houd je het liefst onder de 40.

Het is een laptop hè, zei je? Kleinere behuizing, minder mogelijkheden tot koeling. Probeer de laptop als je intensieve werkzaamheden uitvoert een beetje een "vrije" plek te geven, waar in ieder geval de luchtstroom van en naar de roosters niet beperkt wordt.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeëriek gesitueerde etablissement - komma -

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Basic 32
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall
    dat doe ik al, maar je kunt met speedfan ook tijdelijk de snelheid van de koelers instellen ofzo.
    er worden bij mij 3 koelers weergegeven.
    dit gebeurt er:

koeler 1: ik hoor iets draaien in mn laptop, maar er gebeurt verder niets.
    koeler 2: deze werkt gewoon zoals het hoort, en begint flink te blazen.
    koeler 3: deze heb ik niet eens denk ik, want ik hoor dan helemaal niets.

dus ik denk dat koeler 1 kapot is (mocht ik ook een 3e hebben, dan is de 3e ook kapot)
    Eminem<< what else?

Schermafbeelding van typetje
    Technische vaardigheid
    4. Gevorderd
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    4
    Mijn laptop valt dus spontaan uit als ie te heet wordt ( Toshiba) en verder moet ik zeggen dat dat maar 1 keer is gebeurd in al die tijd dat ik hem heb. Ik keek op dat moment een filmpje en hij maakte inderdaad even een vreemd geluid, bijna zuchtend. Heb hem laten afkoelen en ben wat anders gaan doen.
    Wat ik nu dus ook doe nu het te warm is. Ik zet hem helemaal uit en laat hem gewoon afkoelen. Ik kan ook op de tablet nog evengoed online, als dat nodig mocht zijn.

Mijn vorige laptop was een acer die maakte ik open om de stof weg te halen, dat was daar simpeler dan bij deze, hier moet je zowat de hele onderkant weg schroeven. Bij de Acer was dat slechts een klein gedeelte.
    Ik deed het dan ook wel vaker bij de Acer, nu merk ik dat de Acer veel meer stof binnentrok dan deze, gelukkig maar.
    Liefs Typetje

Als ik er nog niet ben, dan ben ik in ieder geval onderweg.

read my blog

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Beste Typetje,

Dat is vervelend om te horen. Laptops zijn van nature al gevoeliger voor oververhitting omdat ze veel kleiner zijn en er veel minder lucht doorheen kan stromen.

Wat je kunt doen - maar ben er zelf niet zo'n fan van - is met een busje perslucht de ventilatieroosters een oppepper geven. Als je geluk hebt, is de koelruimte afgesloten en komt het stof eruit. Dit kan al een slok op een borrel schelen. Er zijn ook speciale laptopkoelers te koop. Voor een paar tientjes plaats je dan een soort matje met ventilators onder de laptop, waardoor deze extra veel lucht krijgt.

Bedenk dat als de laptop echt te heet wordt, deze permanent kan beschadigen.

Schermafbeelding van typetje
    Technische vaardigheid
    4. Gevorderd
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    4
    Ja ik heb bij mijn acer wel gebruik gemaakt van die extra onderkoeling, daar was het ook veel meer nodig, die werd al heel snel te warm en viel dan uit. Die extra koelers zijn wel snel kapot moet ik zeggen, ik heb er inmiddels al 3 versleten, op de Acer dan.
    Bij deze toshiba nog geen gevonden waar hij echt mooi oppast, het zijn allemaal van die kleine dingen.

Dat met die lucht doorblazen dat doe ik ook wel.
    Ik hou het goed in de gaten hoor. Vooral nu het te heet is laat ik ook niet onnodig allemaal programma's draaien en geen filmpjes kijken.
    En hij gaat straks gewoon uit.
    Liefs Typetje

Als ik er nog niet ben, dan ben ik in ieder geval onderweg.

read my blog

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Premium 64
    Antivirus
    Norton
    Firewall
    Norton
    Hallo Eagle Creek,

Mijn PC, Packard Bell ixtreme M5741, CPU i5 650, GPU Gforce GT 630, loopt gegarandeerd vast bij het spelen van Facebook spelletjes (Flash Player), maar soms ook bij intensief gebruik van andere grafische toepassingen (afspelen filmpjes, Google Earth..). Het enige dat er dan op zit is geforceerd uitschakelen en heropstarten. Soms tot drie maal toe, want hij is dan blijkbaar helemaal van slag.
    Ik heb al geprobeerd de de grafische kaart te verwijderen en de geïntegreerde grafische processor van de intel i5 te gebruiken, maar dan loopt hij nog sneller vast. Dus maar een zwaardere gpu gekocht (de Gforce GT 630). Hielp echter ook niet.
    Even tussendoor, ik had te laat gezien dat deze GT 630 minimum 450W vraagt, terwijl mijn voeding slechts 250W levert. Maar daar kan het niet aan liggen, want met mijn oude GPU (ik geloof dat dat een GT 320 was, OEM uitvoering), liep hij ook vast.
    Nu zou ik een voeding willen kopen die aangepast is aan mijn zwaardere videokaart, maar of dat de zaak zal oplossen is nog maar de vraag. Ik heb mijn PC zo stofvrij als mogelijk gemaakt en alle temperaturen zijn ok.
    Ik betwijfel of het een software conflict is, want het gebeurt slechts na enkele spelletjes en de fans wat meer lawaai beginnen maken. Misschien is er gewoon een hardwarecomponent defect of de CPU zelf, of de CPU?
    Het rare is wel dat ik steeds een 'klik' hoor enkele minuten voor hij vast loopt. Gen idee vanwaar dat geluid komt.
    Er zit 5 Gig Ram geheugen in. Wel een beetje een rare configuratie. Van links naar rechts: 2Gig-1Gig-1Gig-1Gig, maar ik weet niet of dit verder een rol speelt. Het geheugen is ook al uitvoerig getest op fouten. de harde schijf ook.

Zou een zwaardere voeding (dit is sowieso nodig nu die GT 630 erin zit) enig soelaas kunnen brengen? Ik in ieder geval ben aan het eind van mijn latijn.

Groetjes en dank bij voorbaat.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Hallo Tabbris,

Je spreekt over een Packard Bell dus ga ik ervan uit dat het een standaard pc is. Hierbij zou je niets aan de hardwareconfiguratie hoeven te wijzigen, omdat dit allemaal al voor je op elkaar afgestemd is. Het feit dat het zonder grafische kaart ook problematisch is, betekent dat de voeding niet te kort schiet.

Met betrekking tot je huidige grafische kaart raad ik je sterk aan de voeding te upgraden. 250 en 450 is een fors verschil. 5 GB RAM is geen probleem.

Wat ik echter niet uit je bericht kan halen - en dat is waar dit topic over gaat- zijn de temperaturen! Hoe warm wordt je processor nu precies?

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Norton
    Firewall
    Norton
    Hallo Eagle Creek,

Zelfs bij een stress test komt de CPU niet boven de 50C°.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Premium 32
    Antivirus
    ook microoft essentials
    Firewall
    Windows Firewall
    bij mij is mijn processor bijna steeds op 100%(buiten de services, die zijn relatief laag) en dus ontzettend traag, terwijl ik maar 1 tapblad open heb staan op chrome, ik heb al anti-virus scan gedaan, processen stopgezet maar niets helt, op vele forums heb ik gelezen dat dit waarschijnlijk een virus is, aar mijn anti-virus vindt hem niet :/ hoe kan ik het probleem vinden en oplossen?

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Beste hydropote,

Heb je de optie "processen van alle gebruikers weergeven" ingeschakeld staan?
    Als je dan nog de schuldige niet kunt vinden kun je een HijackThis-log plaatsen - weet je hoe dit werkt?

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Norton
    Firewall
    Norton
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabbris Bekijk Berichten
    Hallo Eagle Creek,

Zelfs bij een stress test komt de CPU niet boven de 50C°.
    Update. Ik heb een nieuwe voeding geplaatst van 460W, maar hij loopt nog steeds vast (al duurt het nu wel wat langer). 9 van de 10 maal gebeurt het tijdens spelletjes die gebruik maken van Adobe Flash Player. Bij Coolblue zeiden ze dat het de harde schijf zou kunnen zijn, ook al is die foutvrij. Maar ik hoor wel dikwijls een 'klik' enkele minuten voor hij bevriest. Ik heb nog een oude 250GB schijf liggen. Zal daar eens Windows 7 opzetten en kijken of hij nog steeds vastloopt.

Schermafbeelding van Emphyrio

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    Bitdefender Free
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    26
    Ik raad aan om eens een check op de HDD uit te voeren met chkdsk /r.
    Zie ook http://support.microsoft.com/kb/2641432/nl
    Malware Research Engineer@Malwarebytes (MBAM) ..... ASAP & Unite Member
    E Dev * McAfee verwijderen. * Ccleaner * E-Peek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Het feit dat je een tik hoort kan inderdaad duiden op problemen met de hard disk.
    Is het vastlopen permanent of komt het systeem daarna weer op gang?

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Antivirus
    Norton
    Firewall
    Norton
    Eagle Creek, het is niet te voorspellen. Soms bevriest de PC volledig en reageert totaal niet meer (dan moet ik hem geforceerd uitzetten), maar het gebeurt ook dat ik een bericht krijg van Flash Player dat 'hij' gecrashed is en dan moet ik gewoon de pagina verversen. ik heb ook al verschillende malen een BSOD gehad en soms herstart de PC vanzelf, zonder dat ik iets doe. Met andere toepassingen zoals video's, foto's bewerken of met Google Earth door de straten laveren heb ik totaal geen probleem. Het is alleen met Flash Player. Ik heb de laatste versie en heb ook al dikwijls de cache leeggemaakt. Systeembestanden heb ik ook gechecked met 'sfc /scannow'. Geen problemen.

Ik zal ook eens een chkdsk /r uitvoeren. Baat het niet dan schaadt het niet.

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten