SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Ultimate 64 bits
    Firewall

Lightbulb Top 5 van fraudepogingen via sociale media

Top 5 van fraudepogingen via sociale media
    Wij zijn nou eenmaal sociale wezens en sites als Twitter en Facebook profiteren hier enorm van. Volgens COO Sheryl Sandberg loggen dagelijks 175 miljoen mensen in op Facebook.

Maar deze enorme populariteit heeft ook een donkere kant. Virusschrijvers en cybercriminelen zoeken de massa's op—en daar horen populaire sociale mediasites bij. Om u te helpen fraudepogingen en virusinfecties te vermijden, hebben wij deze lijst met de top 5 van fraudepogingen via sociale media samengesteld.

Nr. 5. Kettingbrieven
    U hebt deze vast wel eerder gezien—de gevreesde kettingbrief is terug. Een dergelijke brief kan een titel hebben als 'Twitter dit door en Bill Gates doneert $5 miljoen aan liefdadigheid!'. Maar wacht even, laten we hier eerst eens over nadenken. Bill Gates doneert al heel veel aan liefdadigheid. Waarom zou hij pas na zoiets actie ondernemen? Antwoord: Dat doet hij niet, want er is helemaal niets van waar.

Dus waarom begint iemand hiermee? Goede vraag. Het zou een grappenmaker kunnen zijn die alleen een beetje lol wil hebben, of een spammer die 'vrienden' nodig heeft om later met spam te kunnen bombarderen. Veel mensen met goede bedoelingen sturen deze nepbrieven naar anderen door. Verbreek de ketting en laat iedereen weten dat dit waarschijnlijk een truc is.

Nr. 4. Mensen die om geld vragen
    Dankzij sociale mediasites kunnen wij heel gemakkelijk met onze vrienden in contact blijven en nieuwe mensen ontmoeten. Maar hoe goed kent u deze nieuwe kennissen eigenlijk? Die persoon met die aantrekkelijke profielfoto die net uw vriend is geworden—en plotseling geld nodig heeft—is waarschijnlijk gewoon een internetcrimineel die op een gemakkelijke manier aan geld probeert te komen. Denk twee keer na voordat u toegeeft. Dit geldt ook voor mensen die u kent.

Stelt u zich dit eens voor: u hebt zojuist een dringend verzoek van een van uw echte vrienden ontvangen die 'op vakantie zijn portemonnee is verloren en geld nodig heeft om thuis te komen'. U bent natuurlijk de beroerdste niet en stuurt hem meteen geld, volgens zijn instructies. Maar er is een probleem: uw vriend heeft dit verzoek nooit verzonden. Hij weet er zelfs niet eens vanaf. Zijn met malware ge´nfecteerde computer heeft al zijn contacten verzameld en de nepmail naar iedereen verstuurd. Nu is het afwachten wie erin trapt.

Nogmaals, denk na voordat u toegeeft. Bel uw vriend. Vertel hem over het verzoek en controleer of het waar is. Controleer vervolgens of uw computer niet ook is ge´nfecteerd.

Nr. 3 Verborgen kosten
    "Wat voor type STAR WARS-karakter ben jij? Ontdek dit nu met onze quiz! Al uw vrienden hebben het ook gedaan!" Hmm, dit klinkt interessant, dus u voert, zoals gevraagd, uw gegevens en mobiele telefoonnummer in. Na enkele minuten verschijnt een tekst. Het blijkt dat u meer een Yoda dan een Darth Vader bent. Best interessant…maar niet zo interessant als uw volgende telefoonrekening. U hebt zich zojuist geabonneerd op een dubieuze maandelijkse service die € 9,95 per maand kost.

Deze 'gratis' en 'grappige' service blijkt geen van beide te zijn. Wees op uw hoede voor deze 'lokspelletjes'. Zij gedijen op sociale sites.

Nr. 2 Phishingpogingen
    "Iemand heeft zojuist deze foto's waarop je dronken op een wild feest staat op internet gezet! Bekijk ze hier!" Wat? Dat wil ik wel eens zien! U klikt onmiddellijk op de meegestuurde link en wordt naar uw inlogpagina voor Twitter of Facebook gebracht. Daar voert u uw accountgegevens in en.... nu heeft een internetcrimineel uw wachtwoord en de totale controle over uw account.

Hoe kon dit gebeuren? Zowel de e-mail als de eindpagina waren nep. Die link waarop u klikte, bracht u naar een pagina die er alleen maar uitzag als de sociale site waar u naartoe dacht te gaan. Dit wordt phishing genoemd en u bent zojuist beetgenomen. U kunt dit voorkomen door te zorgen dat uw internetbeveiliging ook verdediging tegen phishing omvat. Veel freewareprogramma's hebben deze onmisbare bescherming niet.

Nr. 1 Verborgen URL's
    Klik niet zomaar op verkorte URL's. Ze zijn overal op Twitter te vinden, maar u weet nooit waar u precies naartoe gaat, aangezien de URL (afkorting van 'Uniform Resource Locator', het webadres) de volledige locatie verbergt. Wanneer u op een dergelijke link klikt, zou u op de bedoelde site kunnen komen, maar ook op een site die allerlei soorten malware op uw computer installeert.

Verkorte URL's kunnen heel handig zijn. Maar wees wel op uw hoede voor mogelijke valkuilen en zorg dat u realtime beveiliging tegen spyware en virussen hebt.

Bron: (c) 2010 ClubNorton (Symantec)
    Laatst gewijzigd door De Hulk; 18-05-10 om 16:37.

Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Zou je ook de exacte bron kunnen plaatsen? Thanks.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeŰriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Ultimate 64 bits
    Firewall
    Bron: (c) 2010 Symantec
    Dat is de exacte bron. Symantec is een onderneming die Norton producten op de markt brengt. Dergelijke berichten zijn te lezen via ClubSymantec of ClubNorton en worden geschreven door hun redactie.
    Laatst gewijzigd door De Hulk; 18-05-10 om 16:38.

Technische vaardigheid
    1. Beginner
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    Avast
    Firewall
    Windows Firewall
    Ik kreeg vandaag om tien uur een telefoontje van 'Microsoft' Ik antwoordde dat ik de politie zou verwittigen en zij reageerden met 'No Problem at all'. Toen heb ik neergelegd, maar wat moet ik eigenlijk doen. Het nummer waarvan ze belden was 00521369785.

Hoofd businessbeveiliging Schermafbeelding van Eagle Creek

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Enterprise 64 bits
    Antivirus
    Kaspersky
    Firewall
    Kaspersky
    Blog Berichten
    9
    Hallo Theo,

Helaas kun je hier niet veel mee doen. Hoewel dit een gok is denk ik dat de politie daar ook niets mee zal kunnen doen: je bent immers niet opgelicht en van een "poging tot" was (in rechterlijke termen) denk ik ook nog geen sprake. En aangifte dat iemand zich voordoet als iemand anders..

Wellicht dat je telecomprovider iets met het nummer kan.. maar zelfs daar twijfel ik aan, om eerlijk te zijn.

Het rapaille dat per Przewalskipaard arriveerde bij het feeŰriek gesitueerde etablissement - komma -

"Verwar de waarheid niet met de mening van de meerderheid"

Technische vaardigheid
    1. Beginner
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    Avast
    Firewall
    Windows Firewall
    Ik vroeg dit enkel omdat toen op TV gezegd werd om contact met de politie op te nemen, en dacht dat hier iemand dat al had gedaan. Voor mij is dit afgewerkt. Bedankt

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten