SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 7 van de 7
    Habitué Schermafbeelding van atwee
    Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    360 TS Ess.; MAM prem.
    Firewall
    Windows Firewall

beledigen staatshoofd

Strafbaar of niet; de manieren waarop een “bevriend staatshoofd” de afgelopen tijd beledigd werd,
    vind ik een armoedig soort humor. Platvloerser kan het bijna niet en het getuigt van weinig goede
    smaak.
    Natuurlijk moet het mogelijk zijn kritiek te hebben, maar doe dat dan op een doordachte en goed
    onderbouwde manier. Dat is dan vrijheid van meningsuiting in optima forma en zo dient men met
    elkaar om te gaan i.p.v. met modder te gooien. Zowel de Duitse komiek als Hans Teeuwen verlagen
    wat mij betreft zichzelf ermee.
    Op bijvoorbeeld een forum zoals Nucia zijn er ook regels waaraan men zich als bezoeker dient te
    houden. Hieronder wordt ook gerekend dat men zich niet beledigend uit tegenover bezoekers en
    moderators. Verschil van mening kan uitgewerkt worden in de reacties op elkaar.
    Natuurlijk moet het mogelijk zijn met milde spot en humor kritiek te hebben, maar dat hoeft niet
    gedaan te worden met grove scheldwoorden. Strafbaar of niet; dat laat men gewoon achterwege.

Typetje edit:
    Topic verplaatst van Pareltjes van het internet naar Serious talk
    Laatst gewijzigd door typetje; 27-04-16 om 16:57. Reden: topic verplaats
    Men moet de moed hebben, te doen als ieder ander.............verschillend van de rest te zijn!

Forumadviseur Schermafbeelding van Tom Poes
    Technische vaardigheid
    1. Beginner
    Besturingssysteem
    Windows 7 Home Premium 64 bits
    Antivirus
    Emsisoft Internet Security
    Firewall
    Emsisoft Internet Security
    Blog Berichten
    3
    Helemaal mee eens. Wel kritiek, geen beledigingen zoals bovengenoemde. Jammer is alleen, dat er staatshoofden zijn, die iedere kritiek als een belediging opvatten.
    Het zal ook wel aan de "cultuur" van bepaalde landen liggen. Hier zijn we nogal gewend aan onverbloemd en ongezouten onze kritiek uiten en dat kan dan gauw als een belediging gezien (willen) worden.
    Maar toch:milde spot en humor zijn niet altijd toereikend bij kritiek. Hangt er vanaf waar en wanneer, maar soms moet de waarheid gezegd kunnen worden. En daarmee bedoel ik dan niet met de woorden van Jan Böhmermann en Hans Teeuwen.
    Ellen

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing." George Bernard Shaw.

"Zonder reden 'Brand' roepen in een volle schouwburg kan niet worden gerechtvaardigd met een beroep op de vrijheid van meningsuiting." Paul Cliteur.

Schermafbeelding van typetje
    Technische vaardigheid
    4. Gevorderd
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    AVG
    Firewall
    Windows Firewall
    Blog Berichten
    4
    Op een besloten schrijfforum heb ik een paar jaar geleden eens een thema uitgewerkt op een opdracht over satire. Het was een discussie die ging over cabaretiers en of ze te ver gingen en werd ingeleid door diverse
    youtube filmpjes met fragmenten van stukjes waarin soms echt een groep of volk door een cabaretier inderdaad werd beledigd, de discussie was waar ligt de grens van wat nog grappig. We schreven er een column over.

Wie schrijft, die leeft voort, in al zijn vrijheid van het woord

Zonder bij- of nasmaak presenteer ik jullie:

Satire, cynisme en humor, de smeltkroes van het vrije woord, de zoete smaak van wrange vruchten.

Satire is een oude Romeinse dichtvorm, het meest bekendst toch wel de stukken van Juvenalis, die wel de wat hardere cynische vorm van Satire uitschreef. Uiteraard zoals ook nu de pure vorm van Satire te vinden in columns, sketches en gretig door onze groeiende groep stand-up comediants.

Werd Juvenalis nog verbannen naar een woestijn in het Midden-Oosten door de Romeinse heersers.
    In de middeleeuwen belandde je al snel op de brandstapel of kon je wegrotten in de kerkers.

Ondanks de grote risico's die schrijvers van liederen, gedichten of van voordrachten liepen, het weerhield ze er toch niet van om hun woord te verspreiden, ook al moesten ze dit vaak met de dood bekopen. En dat is nog niet eens zo heel lang geleden, als er nog mensen zijn die nog weten dat Europa verdeeld was door “het ijzeren gordijn” en dat in dat regime je absoluut de mond gesnoerd werd als je je tegen het heersende gezag wat durfde te schrijven.

Tegenwoordig is het vrije woord een groot goed en met het wereld wijde web, kan je wel zeggen dat het vrije woord, de vrijheid van meningsuiting welig tiert. Dus ook Satire, in welke vorm dan ook, zowel zijn milde humoristische vormen, meest bekend door cabaret, maar ook in liedjes van een bepaalde stijl. In vormen van theater en natuurlijk stand up comediants.
    Maar ook de wat harder vorm, de cynische spottende vorm van satire doet het goed onder journalisten, bloggers, columnisten. Vooral om het gezag, misstanden in de maatschappij, de politiek op de korrel te nemen. Het is ook meer een soort van opstand.

Dat niet alleen de politiek het moet ontgelden maar ook naar andere maatschappelijke onderwerpen de revue passeren om het publiek te vermaken, is iets wat onvermijdelijk is.
    Het is ook iets wat denk ik ook wel ingebakken zit in de natuur. Wie heeft er niet eens iemand anders uitgelachen om dat hij is uitgegleden of omdat hij er gek uitzag?
    En hoe wrang het ook is leedvermaak doet het ook nog steeds goed in de zaal bij de conferenciers. Evenals zelfspot. Ook in parodieën op liedjes komt regelmatig een vleug satire om de hoek kijken.

Of Satire een dekmantel is om de spot te drijven is denk ik een discutabel punt. Er zijn er die zeker wel eens ver gaan, soms heel ver. Maar wie hierin een vorm van discriminatie ziet, die begrijpt punt 1 niet wat discriminatie is en punt 2 weet die ook zeker niets af van Satire.

Discriminatie is het uitsluiten van een bepaalde groep in de maatschappij vanwege zijn ras, huidskleur, sekse, geaardheid, religie of afkomst.

Ik heb per gelegenheid voor het schrijven van dit stukje een aantal filmpjes van cabaretiers bekeken en hoewel ze soms scherp zijn en op een humoristische manier de vinger op de zere plekken leggen, het is zeker geen discriminatie.
    Wel moet ik soms inderdaad bemerken dat het bedrijven van spot soms te ver gaat, aan de andere kant, er zijn stand-up comediants die hier ook geen enkele groep buitensluiten, dus alles wel een beurt geven voor hun satirische veeg uit de pan.

Maar een dankbaar onderwerp blijft natuurlijk de politiek en de maatschappelijke gevolgen van politieke misstanden en niet te vergeten de celebraties met hun handel en wandel is ook een onderwerp waar men genoeg satirische vruchten van kan plukken.

En daarmee kom ik meteen op het slot van mijn betoog voor satire, van oorsprong is het woord afgeleid van het Latijnse woord Lanx Satura wat staat voor een schaal met gemengde vruchten.
    Als je satire dan eens heel goed analyseert dan zou je kunnen zeggen, dat het de mix van wrange vruchten van de werkelijkheid, smakelijk laat consumeren door het publiek van ons gewone droge klootjesvolk.

En in antwoord op de youtube filmpjes in de inleiding wil ik deze tijdloze paradox op bekende melodietjes, die bewerkt zijn door Freek de Jonge, van al een tijd geleden, maar altijd actueel, oordeel zelf of het te ver gaat, cynisch is, niet kan of gewoon een kern van waarheid bevat, zwaar onderwerp, luchtig gepresenteerd of niet.
    Welke smaak heeft de vrucht voor jou na het horen van dit lied?

Als ie al wrang was, dan was het even zoet, maar als je moet slikken, zou ik zeggen, de bittere waarheid.

©KhadijahS

Nou als we het hebben over wat er nu opgedist is dan vind ik het gewoon smakeloos!
    Liefs Typetje

Als ik er nog niet ben, dan ben ik in ieder geval onderweg.

read my blog

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    360 TS Ess.; MAM prem.
    Firewall
    Windows Firewall
    Satiricus Jan Böhmermann wordt door de Duitse Rechtbank verboden, delen uit het veelbesproken gedicht te citeren. In ieder geval is bijvoorbeeld het woord "geitenneuker" vatbaar voor een forse boete. Aldus nu.nl:

http://www.nu.nl/media/4263701/satir...t-erdogan.html
    Men moet de moed hebben, te doen als ieder ander.............verschillend van de rest te zijn!

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 7 Ultimate 64 bits
    Firewall
    Het gedicht is kwetsend en beledigend. Het is geen satire. Het is geen humor. Het is een meningsuiting. Theo van Gogh moest ook veel mensen uitschelden en we weten waar die geëindigd is. Hans Teeuwen en Theo Maasen zullen ook nog even helpen en er een schepje bovenop doen. Hans Teeuwen volgens Wikipedia: Nederlands cabaretier, musicus, acteur en filmmaker, dat vind ik lachwekkend. Iedereen kan zich nog herinneren de teksten die Theo Maasen gebruikte in de DWDD tegen Patricia Paay (necrofiel). Ook Paul de Leeuw maakte zich vaak schuldig aan leedvermaak wat veel te ver ging. Daar beschadig je mensen mee. Ik vind dat dit soort mensen ook geen recht hebben op bescherming waar de belastingbetalers voor moeten opdraaien. Immers zij zijn zelf verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun woorden. Maar dan trekken ze vaak de achterbokse aan.
    Laatst gewijzigd door De Hulk; 11-06-16 om 18:41.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Windows 10 Home 64 bits
    Antivirus
    360 TS Ess.; MAM prem.
    Firewall
    Windows Firewall
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door De Hulk Bekijk Berichten
    Het gedicht is kwetsend en beledigend. Het is geen satire. Het is geen humor. Het is een meningsuiting.
    Het is een meningsuiting
    Neen, dat is het nou juist ook niet, anders zou daar vrijheid voor mogen gelden. Kwetsend en beledigend is het wel; inderdaad ook geen satire. Humor ook niet.

Technische vaardigheid
    1. Beginner
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    Avast
    Firewall
    Windows Firewall
    Alles hangt toch af van wat JIJ beledigend of er over vind. Wanneer het over dictators gaat, kan het voor mij nooit ver genoeg gaan. De 'belediging' van Hitler, heeft ons in WOII vaak een hart onder de riem gestoken. Ik zelf vind bv persoonlijke aanvallen op een gezin veel erger. Als bv een komiek(??) zegt dat Koningin Mathilde een frigo is en Koning Philip een idioot, vind ik dat niet kunnen, omdat die kinderen hebben, die daarmee op school gepest worden. Voor de meesten is dat niet erg, voor mij wel.

Forum Rechten