Contractmanagement is een zeer handige methodiek. Dit omdat je door middel van contractmanagement duidelijk en transparant afspraken kunt vastleggen. Wanneer je werkzaam bent binnen de IT wereld maak je dagelijks verschillende afspraken. Dit kunnen onder andere afspraken zijn met klanten en leveranciers. Door contractmanagement toe te passen binnen de IT wereld, worden alle contracten, afspraken en wijzigingen op dezelfde manier vastgelegd, bewaakt en beheerd. Dit zodat je indien nodig ook actief aan kunt sturen op afspraken die gemaakt zijn. Als IT bedrijf koop je namelijk in met een bepaald doel. Dit omdat je waarde aan het bedrijf toe wilt voegen. Om ervoor te zorgen dat je ook echt waarde aan het bedrijf toe kunt voegen, is contractmanagement van belang.
Het is van belang
Binnen de IT wereld worden er dagelijks allerlei afspraken gemaakt tussen afnemers en leverancier. Het is kenmerkend voor deze wereld dat er regelmatig geschillen ontstaan. Dit vanwege de complexiteit en de omvang van IT contracten. Het is belangrijk dat zulke geschillen voorkomen kunnen worden. Dit omdat deze geschillen kunnen leiden tot een verslechtering in de relaties tussen afnemers en leveranciers. Contracten binnen de IT wereld worden vaak aangegaan waarbij de focus moet liggen op de verhoogde aandacht voor de directie, experts en het managementteam. Het gebeurd te vaak dat er een contract wordt opgesteld en in de bureaulade verdwijnt op het moment dat het contract ondertekent is. Dit contract komt er dan pas weer uit op het moment dat er daadwerkelijk een geschil ontstaat.
Het ontstaan van een geschil
Het is natuurlijk altijd erg vervelend wanneer er een geschil ontstaat. IT contracten worden niet voor niets opgesteld en ondertekend. Hierbij is het dus niet de bedoeling dat deze IT contracten zonder opgaaf van reden ergens in een bureaulade verdwijnen. Wanneer er namelijk een geschil ontstaat over afspraken die niet nagekomen zijn, extra werkzaamheden die niet uitgevoerd zijn, of risico’s die ontstaan zijn, is de kans groot dat zo’n geschil bij een advocaat of jurist belandt. Om geschillen als deze te voorkomen, is contractmanagement dus essentieel. Succes van een bedrijf hangt namelijk samen met het nakomen van gemaakte afspraken.
Afspraken nakomen
Het is belangrijk dat de afspraak die worden opgesteld in de IT contracten worden nagekomen. Echter gebeurd het regelmatig dat deze contracten onjuist worden opgesteld. Meestal wordt dit pas ontdekt op het moment dat er iets mis is gegaan binnen de verschillende partijen. Onder contractmanagement binnen de IT wereld behoort het hele proces. Van inventarisatie tot het beheren van de opgestelde IT contracten. Ook wanneer je niet werkzaam bent binnen de IT wereld is deze manier van management van belang. Binnen ieder bedrijf worden er namelijk afspraken gemaakt, contracten getekend, inkopen gedaan, et cetera. Om conflictsituaties te voorkomen, en om de naam van je bedrijf te zuiveren, is contractmanagement essentieel. Het is ook niet voor niets dat steeds meer bedrijven een contractmanager aanstellen. De belangrijkste taak van zo’n manager is het controleren of de gemaakte afspraken nagekomen worden. En hoe kan dit nu beter dan met behulp van contractmanagement.