SSL-certificaat van Xolphin Powered by Cloud VPS - High Availability Cloud Servers Steun Nucia, doneer!
Resultaten 1 tot 12 van de 12
    Schermafbeelding van Kyentei
    Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Ubuntu
    Firewall
    ubuntu's default

Waarom Linux, en hoe proberen?

Headnote: Deze thread zal regelmatig geupdate worden, en er zal meer informatie komen te staan naarmate ik hier verder aan werk.

Lijstje met benodigde software
    -Linux Ubuntu
    -Sun VirtualBox

Wat is Linux?
    Linux, is net als Windows en Mac OS, een Operating System. Echter is Linux open source en vaak gratis om te downloaden en gebruiken (afhankelijk van de distributie). In het verleden was Linux redelijk lastig om te begrijpen, en nam het redelijk wat tijd om het leren te begrijpen, om nog maar te zwijgen over het installeren van applicaties. Echter, dat alles is veranderd.

Voor de "basis" gebruikers is Linux Ubuntu een erg goed Operating System. Het is makkelijk om aan te passen aan je eigen voorkeuren en er zijn veel functies en applicaties die je kan gebruiken om je systeem aan te passen.

Een grote lijst van de bekende distributies kan hier gevonden worden.

In het eerste deel wil ik graag wat dieper in gaan op het testen van Linux Ubuntu zonder het risico dat je een foutje maakt bij de installatie en je Windows/Mac OSX kwijt bent. Het partitioneren laten we in het begin dus nog achterwege, aangezien dit voor veel mensen een grote drempel is. Als je het echter prettig vindt om wl te installeren zul je merken dat dit bijna hetzelfde is als uitgelegd wordt in de volgende stappen.

Optie 1) De installatie via Wubi
    Wubi (Windows based UBuntu Installer) is een executable (uitvoerbaar bestand) die Ubuntu installeert onder Windows, en dus ook weer te verwijderen is onder windows. Het voordeel hiervan is dat het bijna draait alsof je Ubuntu gewoon geinstalleerd hebt, aangezien er zelfs een bootloader bij komt. Je start dus gewoon Ubuntu op zonder Windows te starten.
    Het veilige van Wubi is dat een virtuele harde schijf wordt geinstalleerd onder Windows, dat alles makkelijk te verwijderen is en dat het toch bijna net draait alsof je Ubuntu geinstalleerd hebt. Bij het verwijderen van Ubuntu die via Wubi geinstalleerd is, wordt de bootloader ook weer hersteld.
    Kortom, kind kan de was doen! Volg gewoon de "On-screen" instructies.

Optie 2) Ubuntu testen via een virtuele machine
    In deze uitleg wil ik graag gebruik maken van Sun Virtualbox, aangezien we toch met Open-Source software werken. Het voordeel aan Sun Virtualbox vind ik persoonlijk dat VBoxGuestAdditions makkelijk geinstalleerd kunnen worden en extra functies bieden aan je virtuele machine.

Het grote voordeel aan een virtuele machine is dat het geen definitie wijzigingen heeft, los staat van je eigen hardware en makkelijk te kopiren is naar een ander systeem.

Het downloaden en installeren van Sun VirtualBox slaan we in deze stappen even over, aangezien ik er wel van uit kan gaan dat men hier dat zelf wel kan.

Na installeren van Sun VirtualBox klik je op "New" en vervolgens volg je de stappen op het scherm. Nadat je dit hebt gedaan, zie je een nieuwe Virtuele Machine in de lijst verschijnen. Selecteer de machine van Ubuntu en klik naast new op "Settings". Vervolgens kies je voor "Cd-Rom" en kies je er voor om een nieuwe ISO te selecteren (onderste functie). Hierna volg je gewoon de on-screen instructies van de installatie van Ubuntu.

Zodra de installatie compleet is en eventuele updates zijn gedaan, wil je alleen nog de VBoxGuestAdditions installeren. Dit doe je door bovenin te kiezen voor "Devices" en dan onderaan "Install Guest Additions" te kiezen. Vervolgens zie je op de Ubuntu desktop een cd verschijnen. Installaties in Linux moet je echter als SuperUser (Root) uitvoeren. Open de terminal en typ vervolgens "sudo /media/cdrom0/VBox...." (dit is afhankelijk van welke cdrom-speler er wordt gebruikt, en welk bestand je wilt uitvoeren. Dit is makkelijk te controleren door de CD op je desktop te openen, met de rechter muis op het .run bestand te klikken en vervolgens te kiezen voor eigenschappen. vanaf hier kun je de naam en locatie simpel overnemen in de terminal. Het bestand wat je nodig hebt heeft ongeveer de naam "VBoxGuestAdditionsLinux-x86.run")

Na het opnieuw opstarten van je virtuele machine heb je nu een perfect functionerende Ubuntu virtueel geinstalleerd staan.

To be updated.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      wubi.png
Bekeken:   866
Grootte:   66,2 KB
ID:        6477   Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      New_virtual.png
Bekeken:   876
Grootte:   86,1 KB
ID:        6478  
    Laatst gewijzigd door Kyentei; 14-10-09 om 20:11.
    "A dream you dream alone is only a dream. A dream you dream together is reality." - John Lennon

Habitu
    Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Windows 10 Pro 64 bits
    Antivirus
    Bitdefender
    Firewall
    Bitdefender
    Blog Berichten
    1
    Mooi artikel.

Schermafbeelding van Iksem
    Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    Geen
    Firewall
    Geen
    Een dual-boot blijft echter te prefereren.
    Dan kun je of kiezen voor Windows f voor Ubuntu bijvoorbeeld.

Een combinatie in een een viruele box vertraagt de boel onnodig.

Ze zitten elkaar niet in de weg en je zult merken dat je steeds vaker Windows vergeet omdat je geen last meer zult hebben van virussen of ander ongemak dat inherent is aan Windows.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Ubuntu
    Firewall
    ubuntu's default
    Nee, een volledige Linux installatie blijft te preferen. Ik ben er niet meer aan toe gekomen deze tutorial af te maken. ;-) Echter is Wubi een makkelijke dual-boot voor de mensen met minder Ubuntu ervaring ;-).

Voor bijna iedere windows applicatie is een alternatief, en anders is het meestal goed te gebruiken onder Wine.
    "A dream you dream alone is only a dream. A dream you dream together is reality." - John Lennon

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    Geen
    Firewall
    Geen
    Jah, dat kan, echter alles loopt nog niet heel soepel met Wine.
    Als je toch al voor je Win licentie hebt betaald, zou ik hem er lekker naast laten staan.

Ik heb Ubuntu naast Vista op mijn laptop en naast XP op mijn desktop.
    Voor beginners is met name Ubuntu heel eenvoudig naast XP te zetten, hij maakt zelf een opstartkeuzemenu.

Ik moet zeggen dat ik amper nog aan windows kom, dat dan weer wel, maar ja...

Je verveelt je wel met Linux, er valt geen register meer op te schonen of virussen verwijderd te worden

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Ubuntu
    Firewall
    ubuntu's default
    gconf-editor ;-) (Als je GNOME draait althans)

Ga je 10.04 alpha2 draaien, krijg je voldoende challanges om wat mee te doen. Echte challanges, waar nog geen tuts voor op internet staan =).

Overigens is het niet Ubuntu dat de dual-boot zo makkelijk maakt. Maar GRUB, de bootloader. ubuntu is niet meer dan linux (kernel) + gnu (bash etc) en een shitload aan tools, waaronder gnome. Ubuntu zelf maakt dingen niet makkelijker ofzo. Het is net zo makkelijk onder fedora of zelfs puppylinux.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    Geen
    Firewall
    Geen
    Zoek er eentje uit, zou ik zeggen, of, als je handig bent, bouw er eentje from scratch met een blokkendoos.

Maar Ubuntu is een van de meest gebruikte en daardoor vrij goed ondersteund door verschillende fora.

Zoek maar een distrootje uit.

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Ubuntu
    Firewall
    ubuntu's default
    Een link naar distrowatch volstaat ook hoor.. ;-)

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    Geen
    Firewall
    Geen
    Maar dit ziet er imposanter uit, toch?

Technische vaardigheid
    5. Expert
    Besturingssysteem
    Ubuntu
    Firewall
    ubuntu's default
    Ja ja, maar Linux is voor het delen he. =P

Technische vaardigheid
    4. Gevorderd
    Besturingssysteem
    Anders
    Firewall
    hier klopt vrij weinig van...
    Linux is GEEN besturingssysteem. Het is slechts de kernel waar een besturingssysteem zoals Ubuntu, Fedora, Debian, Red Hat, Mandriva, Arch Linux, OpenSuSe, en laat ik zo maar door gaan op draait.
    Verder komen de meeste fatal errors door wubi dus dat zou ik echt niet nemen. Installeer dat gewoon op je hdd of probeer de live mode uit.
    Laatst gewijzigd door ouiehrio893; 15-05-12 om 20:58.

Technische vaardigheid
    2. Redelijk ervaren
    Besturingssysteem
    Anders
    Antivirus
    Geen
    Firewall
    Geen
    Een linuxdistibutie dan, zoals u wilt...

Forum Rechten